Roos MammaCare: Letterlijk en figuurlijk dichtbij

Bij Roos Mammacare kunnen klanten zich op afspraak persoonlijk laten adviseren bij het aanmeten van een borstprothese en het kiezen van protheselingerie en -badkleding.

Eenmaal binnen valt meteen de wandvullende foto op van een pand in Amersfoort. Els: ‘Bij dat bedrijf – Roos Foundations en Lingerie – werkte ik sinds 2004. Voor die tijd had ik in de zorg gewerkt en ik zocht toen iets anders. Dit werk bleek heel goed te passen bij mijn ervaring in de zorg.

Roos MammaCare in Rabobank Dichtbij
Roos MammaCare in Rabobank Dichtbij

De eigenaren van Roos Foundation, het echtpaar Rooseboom, wilden na ruim veertig jaar met pensioen. Ze vroegen mij vorig jaar of ik het mammacare-gedeelte van hun bedrijf wilde voortzetten. Daarbij begeleid je vrouwen die na een borstamputatie een uitwendige siliconenborstprothese en bijpassende lingerie en badkleding zoeken. Ik vond dat een hele eer, de beslissing was snel genomen. Maar dat hoefde niet in zo’n groot pand als aan de Kamperbinnenpoort. Zo kwam ik hier terecht met Roos MammaCare.’

Persoonlijk
In 2009 haalde Els van Empelen het diploma mammacare-adviseur. De opleiding voor dit diploma staat onder toezicht van de Stichting Belangen Verbond van Borstprotheseleveranciers en de Stichting Erkenningsregeling Leveranciers Medische Hulpmiddelen. Deze laatste organisatie toetst en certificeert leveranciers van borstprothesen en andere mammacareproducten. ‘Ik vind het prachtig werk om te doen’, licht Els toe. ‘Helaas komt borstkanker steeds vaker voor. Tien jaar geleden ging het om een op de negen vrouwen, tegenwoordig om een op de zeven. Het is fijn dat je voor vrouwen die een borst moeten missen iets kunt betekenen. Ik kom letterlijk en figuurlijk heel dichtbij. Vrouwen zijn hier op hun kwetsbaarst. Daarom werk ik alleen op afspraak, krijgen klanten alle persoonlijke aandacht die ze nodig hebben.’

De komende tijd wil Els gebruiken om de contacten met het klantenbestand van Roos MammaCare verder uit te bouwen. ‘De meeste klanten die ik in Amersfoort al kende, weten de weg al naar mijn nieuwe winkel. Dat zijn niet alleen vrouwen die dichtbij wonen, ze komen uit het hele land. Daarom wil ik ook internet meer gaan gebruiken. Uitbreiden qua vloeroppervlak en personeel hoeft nog niet meteen. Dat kan altijd nog.’